Kaikki irti vastaanottokäynneistä

Vastaanottokäyntisi antavat sinulle mahdollisuuden viettää hetken terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa ja keskustella voinnistasi. "Vastaanottokäynnit ovat tärkeä työkalu, joka auttaa lääkäriäsi, hoitajaasi tai muuta terveydenhuollon ammattilaista tarkastelemaan tilaasi ja varmistamaan, että hoitosi on ajan tasalla", sanoo terveyspsykologian asiantuntija Anna Serlachius. "Mutta ne ovat myös tilaisuuksia keskustella mahdollisista uusista, hoitoasi koskevista ongelmista tai kertoa huolenaiheistasi tai onnistumisistasi."
Tässä on Annalta vinkkejä, joiden avulla saat parhaan hyödyn jokaisesta käynnistäsi:

Suunnittele eteenpäin

Tee vastaanottojen välisten viikkojen aikana muistiinpanoja kysymyksistä, joita haluat ehkä esittää, tai muista hoitoasi koskevista havainnoista. Näin muistat varmemmin esittää mieleesi tulleet kysymykset, ja lisäksi tämä auttaa lääkäriäsi paremmin hahmottamaan vointisi.

Suunnittele myös vastaanottopäiväsi ja tule vastaanotolle riittävän ajoissa, niin että ehdit koota ajatuksesi odotushuoneessa ja tehdä vielä viimeiset muistiinpanot.

Ota ystävä mukaan

Pidä hermosi kurissa

Jos olet hermostunut ennen vastaanottoa, kokeile rentouttavia hengitysharjoituksia. "Yksi kätevä tapa rauhoittaa hermoja ja valmistautua vastaanottoon on myös harjoitella vastaanotolla käyntiä etukäteen ystävän kanssa – sinä esität kysymyksiä ja ystäväsi on lääkärin roolissa", Anna kuvailee. "Yritä pysyä positiivisena ja keskittyä kysymyksiin, jotka haluat esittää, tai keskustelun aiheisiin, joista haluat lisää tietoa." Keskittyminen vastaanottoon voi toimia työkaluna, jolla voit ohjata huomiotasi, ja silloin sinulla ei ole aikaa ajatella hermostumista." 

"Koeta myös olla nolostumatta puhuessasi sellaisista aiheista kuin ehkäisystä – muista, että lääkärisi on kuullut kaiken aiemminkin (ja todennäköisesti jo kerran tai kahdesti sinä päivänä!)”

Mieti, voisitko pyytää vastaanotolle mukaan läheisen ystävän tai perheenjäsenen, joka tuntee hyvin sairautesi ja hoitosi. "Kaksi korvaparia on aina parempi kuin yksi", Anna sanoo. "Ystäväsi voi olla sinulle henkisenä tukena ja auttaa sinua rauhoittumaan ennen käyntiä. Lisäksi hän voi tehdä puolestasi muistiinpanoja, jotta sinä voit keskittyä keskusteluun. Hän voi myös esittää kysymyksiä puolestasi. Hänessä sinulla on myös kaikupohja vastaanottokäynnin jälkeen – voitte palata muistiinpanoihinne yhdessä ja puhua siitä, mitä käynnin aikana on keskusteltu."

Tee muistiinpanoja

Ota mukaan muistikirjasi ja kynä, jotta voit kirjoittaa muistiin vastaukset esittämiisi kysymyksiin. Voit tehdä muistiinpanoja myös muista uusista tai kiinnostavista asioista, joita lääkärisi ottaa esille.

Esitä kysymyksiä

Esitä rohkeasti kysymyksiä ja pyydä selvennystä, jos et ymmärrä jotain. "Esittämällä kysymyksiä saat enemmän tietoa sairaudestasi ja hoidostasi, ja lisäksi vastausten tuoma rohkaisu voi auttaa sinua rakentamaan luottamusta ja tuntemaan, että hallitset hoitoasi paremmin." Katso vinkkejä ja neuvoja kysymysten esittämiseen ja lääkärille puhumiseen kohdasta "Miten saat parhaan hyödyn lääkäristäsi".

Pyydä lisää aikaa

Sinun ei tarvitse kiirehtiä – jos sinulla on vielä kysyttävää tai huolenaiheita käynnin lopussa, pyydä lisäaikaa tai sovi uudesta käynnistä. Voi olla hyvä pyytää lähete jollekin toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle, joka tekee yhteistyötä lääkärisi kanssa – esimerkiksi psykoterapeutille, joka auttaa sinua hallitsemaan ahdistusta, tai ravitsemusterapeutille, joka auttaa sinua muuttamaan ruokavaliotasi infektioiden torjumiseksi. "Pyri siihen, että voit lähteä jokaiselta vastaanottokäynniltä tyytyväisenä ja luottaen neuvoihin, joita olet saanut", Anna kehottaa.